Domů Články Antimonpolní úřad dokončil sektorové šetření mobilních operátorů, kartel prý nebyl dokázán

Antimonpolní úřad dokončil sektorové šetření mobilních operátorů, kartel prý nebyl dokázán

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ukončil půlroční šetření trojice mobilních operátorů - T-Mobilu, O2 a Vodafonu -, které mělo za cíl zjistit, zda zmíněné firmy neuzavřely kartel. Velká mobilní trojka po čtyři roky nabízela za svůj hlavní neomezený tarif s 1,5 GB dat shodnou cenu 749 korun. Podle úřadu ale k žádnému pochybení proti pravidlům hospodářské soutěže ve zkoumané době mezi druhým pololetím roku 2012 a začátkem roku 2017 nedošlo. Proti trojici operátorů tak vlastní řízení zahajovat nebude.

"Důvody, které vedly Úřad k zahájení sektorového šetření, byly především ty, že ceníkové ceny tarifů mobilních operátorů v oblasti poskytování mobilních datových a hlasových služeb koncovým zákazníkům v České republice v době zahájení tohoto šetření obecně vykazovaly signifikantní míru podobnosti, a dále, že relevantní maloobchodní trh či trhy v této oblasti byly silně oligopolní, přičemž jejich transparentnost byla s ohledem na proklamovanou existenci poměrně velkého množství neveřejných nabídek diskutabilní. Navíc se ceníkové ceny tarifů mobilních operátorů v zahraničí v oblasti poskytování datových a hlasových služeb koncovým nefiremním zákazníkům jevily znatelně nižší oproti cenám tuzemským.", sdělil ÚOHS v tiskové zprávě.

Ceníkové ceny a charakter mobilních datových a hlasových služeb především u neomezených tarifů mobilních operátorů byly ve zkoumaném období až do změn, ke kterým došlo na jaře 2017, téměř identické. Z šetření Úřadu však vyplynulo, že i v tomto období ve skutečnosti významné procento zákazníků tyto služby čerpalo za ceny jiné, poskytované v rámci neveřejných, individuálně vyjednaných nabídek, zejména pak v rámci nabídek aktivačních, či retenčních.

" Úřad v současné době a situaci nemá důvod k zahajování správního řízení ohledně porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. Nicméně bylo zjištěno, že se na trhu firemních zákazníků projevuje intenzivnější hospodářská soutěž, než na trhu zákazníků nefiremních. Tento stav by mohl být zlepšen např. zvýšením schopnosti efektivně replikovat nabídky síťových operátorů ze strany operátorů virtuálních, což však závisí na podmínkách velkoobchodního trhu.", konstatoval ÚOHS.

Nefiremní zákazníci jsou znevýhodněni, ÚOHS se tím ale zřejmě nebude zabývat

Lze proto uvažovat, že trh poskytování mobilních hlasových a datových služeb nefiremním zákazníkům, ač na něm nebyla shledána možnost zásahu pro porušení soutěžního práva ze strany Úřadu, zasluhuje hlubší zkoumání z hlediska možné regulace ex ante, ke které však Úřad není oprávněn. Úřad se přesto sektorem hodlá i nadále podrobně zabývat a svá zjištění aktivně konzultuje s ČTÚ.

Zdroj: ÚOHS

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Ministerstvo práce najímá externisty na IT zakázky za 100 milionů, přesto nestíhá tendrovat
16.11.2017
Čtyři roky se snaží na Ministerstvu práce a sociálních...
Válka o tendr na mýto nabírá na obrátkách, nejvíce agresivní je současný dodavatel Kapsch
13.11.2017
Obří soutěž o správu českého mýta za 29 miliard...
Antimonopolní úřad začal posuzovat změnu vlastníka AutoContu
24.10.2017
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal...
Státní firma nemusí být veřejný zadavatel, řekl v přelomovém verdiktu krajský soud
23.10.2017
Ačkoliv je firma stoprocentně vlastněná státem, nemusí...
Počet kontrol ÚOHS po zavedení poplatku dramaticky klesl
23.10.2017
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (Úřad nebo ÚOHS)...

Diskuse

comments powered by Disqus