Domů Články Babišova vláda chce na mýtu ušetřit až dvacet miliard, antimonopolní úřad ale může tendr kdykoliv zrušit

Babišova vláda chce na mýtu ušetřit až dvacet miliard, antimonopolní úřad ale může tendr kdykoliv zrušit

Výběrové řízení na nového správce mýtného systému v Česku ukázalo, že stát může na provozu výrazně ušetřit. Zatímco původně ministerstvo dopravy předpokládalo, že za výběr poplatků od kamionů a autobusů zaplatí mezi lety 2020 až 2030 okolo třiceti miliard korun, nyní to vypadá, že by výběr mýta za stejnou dobu mohl stát 10,7 miliardy korun. Celá věc má však i druhou stranu mince. Ministerstvo dopravy čelí stále většímu tlaku, aby výběrové řízení zcela zrušilo. Pro zrušení tendru je kromě Kapsche také Svaz průmyslu, Hospodářská komora a Asociace krajů.

Nejnižší cenu 10,7 miliardy nabídla v tendru firma CzechToll ze skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, která úzce spolupracuje s kapitálově provázaným slovenským SkyTollem. Podle informací HN právě s touto nabídkou nyní ministerstvo dopravy operuje, a firma by se tak mohla stát v příští dekádě novým správcem mýta v Česku.

"Pokud se tak skutečně stane, půjde o vůbec největší výhru současného ministra dopravy Dana Ťoka (ANO), ale také o jeden z  největších úspěchů hnutí ANO Andreje Babiše. Tento úspěch navíc nebude těžké prezentovat voličům. Postačí porovnat stávající a budoucí náklady na provoz mýtného systému v Česku.", uvedl server ihned.cz.

Největší riziko nyní pro ministerstvo dopravy představuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)

ÚOHS již se státem zahájil tři správní řízení. Vydal navíc předběžné opatření, že dokud tato řízení neuzavře, nesmí ministerstvo podepsat s vítězem smlouvu. Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje nepadne rozhodnutí antimonopolního úřadu dříve než na konci dubna.

Podle informací HN ministerstvo dopravy plánuje ohlásit vítěze tendru již v polovině příštího týdne. Původně se přitom očekávalo, že úředníci budou nabídky firem studovat několik měsíců. Poradenská společnost Deloitte však údajně již odsouhlasila celou několikasetstránkovou nabídku CzechTollu, že neobsahuje důvody pro vyloučení. Ve chvíli, kdy ministerstvo zveřejní vítěze, změní se pravidla hry. Dokud vybírá ze čtyř uchazečů, nesmí jednotlivé nabídky komentovat.

O zrušení tendru usiluje v podstatě od začátku stávající provozovatel společnost Kapsch

"Tendr jasně preferuje satelitní systém," říká generální ředitel Kapsche Karel Feix. Podle něj je podle zadání nemožné ve výběrovém řízení uspět s rozšiřováním stávajícího systému mýtných bran. Mimo jiné právě kvůli rozšíření o 900 kilometrů silnic I. třídy. Feix se obává, že kvůli zdlouhavým povolovacím procesům by nebylo takřka možné stihnout v požadovaném termínu vybudovat nové mýtné brány.

Ministerstvo dopravy odmítá, že by byl některý ze systémů zvýhodněn. Naopak připomíná, že tendr byl vypsán jako technologicky neutrální.

Zdroj: ihned.cz

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Poté, co vláda získala důvěru, oznámil Ťok záměr vyměnit vedení ČD
13.7.2018
Jedním z prvních kroků ministra dopravy Dana Ťoka poté,...
Kapsch nabídl státu za 400 milionů Kč odkup části firmy, která má na starosti provoz mýta
11.7.2018
Stávající provozovatel mýtného systému v Česku Kapsch...
Dosavadní účet za GDPR - stát zatím vydal za zavádění pravidel přes 12 miliard
10.7.2018
Úřady státu, krajů a obcí spolu s nemocnicemi či...
Směrnice o autorském právu europarlamentem neprošla - zatím
9.7.2018
Evropští poslanci minulý týden nepodpořili kontroverzní...
Řidičské průkazy nově vyřídíte na kterémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností
2.7.2018
Od letošního července začaly platit novinky, které...

Diskuse

comments powered by Disqus