Domů Články Boj o mýto pokračuje - zástupci podnikatelů se s premiérem na zrušení tendru nedohodli

Boj o mýto pokračuje - zástupci podnikatelů se s premiérem na zrušení tendru nedohodli

Zástupci podnikatelů včetně Hospodářské komory se na včerejším jednání s premiérem v demisi Andrejem Babišem a ministrem dopravy Danem Ťokem nedohodli na zrušení mýtného tendru. Kvůli nekoncepčnosti v přípravě mýtného tendru, přehlížení zájmu nejen veřejnosti a záměru rozšířit zpoplatnění silnic I. třídy po roce 2019 o dalších 910 km Hospodářská komora na jednání na Úřadu vlády nadále požadovala, aby resort dopravy mýtný tendr zrušil.

Za jeden ze zásadních problémů Hospodářská komora pokládá i fakt, že v uplynulých letech nebyla připravena vlastní státní koncepce vývoje mýtného systému včetně tarifní politiky.

Je opravdu tendr ušit na míru stávajícímu provozovateli Kapsch?

Neurčení základních podmínek vývoje mýta a „technologicky neutrální“ zadávací řízení sice na první pohled dávají uchazečům možnost nabídnout komplexní a snadno provozovatelný systém, na druhé straně však vytvářejí riziko, že takový systém bude jednoznačně vyhovovat pouze vítěznému uchazeči a nikomu jinému. Rovněž srovnání mezi značně rozdílnými nabídkami může být obtížné. Stát zde fakticky vstupuje do neprobádané oblasti. Především chybí hodnověrná analýza trendů vývoje evropských mýtných systémů, jejichž harmonizace na úrovni EU se kromě toho předpokládá.

Základní otázkou k řešení mýta je také způsob postupného zavedení satelitní technologie, která má jednak obrovské možnosti vývoje směrem k přesnosti a kontrolovatelnosti výběru mýta a k poskytování služeb tzv. přidané hodnoty řidičům (např. tísňová komunikace s řidičem, informace on-line k dopravní situaci apod.), jednak se nejlépe hodí pro postupné rozšiřování mýta na další úseky silnic a kategorie vozidel, kde by mikrovlnný systém vázaný na mýtné brány přinesl výrazné náklady neodpovídající potenciálním výnosům z mýta.

Hospodářská komora deklarovala své odborné stanovisko

Komora např. navrhuje následující opatření:

  • zrušit rozhodnutí o rozšíření rozsahu výkonového zpoplatnění pozemních komunikací o dalších 910 kilometrů silnic první třídy
  • zvážit možnost zrušení zadávacího řízení na výstavbu a provozování mýtného systému
  • uložit v tom případě přípravu nového zadávacího řízení opřeného o nově uloženou analýzu trendů vývoje evropských mýtních systémů s cílem omezení rizik z budoucího vývoje
  • zkoumat možnosti budoucího zavedení mýta rovněž pro osobní vozidla

Zdroj: komora.cz

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Rakousko pomůže se zavedením elektronických dálničních kuponů v Česku
27.1.2019
Rakouské ředitelství silnic a dálnic (Asfinag) poradí...
ÚOHS zamítl návrh společnosti Kapsch na zákaz plnění smlouvy na mýto
11.12.2018
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal...
Resort obrany plánuje zadat IT tendr na provoz spisové služby firmě GORDIC bez otevřené soutěže
6.12.2018
Server eGov.cz má k dispozici vládní materiál, z...
Ve všech pražských tramvajích půjde od příštího roku platit jízdenku kartou, v metru to nepůjde
12.11.2018
Všechny tramvaje pražské MHD budou do poloviny příštího...
Stát bude platit za mýto i na úsecích, kde se nebude vybírat
9.11.2018
Česko bude platit novému správci mýta i za úseky, kde...

Diskuse

comments powered by Disqus