Domů Články Centrální registr administrativních budov stál 550 milionů, údaje v něm jsou chybné

Centrální registr administrativních budov stál 550 milionů, údaje v něm jsou chybné

Centrální registr administrativních budov (CRAB) stál 550 milionů korun. Údaje v něm však vykazují vysokou chybovost a nespolehlivost, přitom má CRAB státu lépe spravovat majetek. Vyplývá to ze zveřejněných výsledků kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), který se zaměřil na provoz a využití státních nebo státem užívaných nemovitostí v letech 2014 až 2015. Kontrolovány byly Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) a ministerstvo vnitra. Z výsledků kontroly NKÚ vyplývá, že CRAB zásadní úspory nepřináší a vedení jednoho objektu vyjde na neuvěřitelných 27 tisíc korun.

Odhady ÚZSVM o stamilionových úsporách používání CRABu byly nadhodnocené

Podle ÚZSVM se meziročně celkově snížily výdaje na provoz státem užívaných budov o 409 milionů korun a jedním z hlavních důvodů mělo být právě využívání CRAB. Vycházelo se při tom ze srovnání údajů v registru za roky 2014 a 2015. Kontroloři NKÚI však zjistili, že takový výsledek je zkreslen o více než 520 milionů korun právě již zmíněným zadáním neúplných výdajů a k úsporám v této výši nedošlo. ÚZSVM pak také uvedl, že se v roce 2015 přímo díky jeho krokům a využívání CRAB podařilo ušetřit 87 milionů korun. NKÚ zjistil, že činností ÚZSVM a využitím údajů z CRAB se ušetřilo nanejvýš 26 milionů korun.

Vedení jednoho objektu v systému CRAB vyjde na 27tisíc korun

Jedním z důvodů vzniku CRAB byla snaha zpřístupnit kompletní informace o majetku na jednom místě. Do roku 2015 CRAB obsahoval údaje zhruba o 3 800 státních nebo státem využívaných budovách z celkových přibližně 40 000 státních objektů. Ministerstvo vnitra ale v roce 2016 využilo zákonné možnosti vyjmout z CRAB údaje o většině svých evidovaných budov, čímž se počet objektů v registru snížil zhruba na 2 700. Vytvoření a provoz CRAB vyšlo přitom v letech 2010 až 2016 na více než 550 milionů korun. Jeho roční provoz stojí 70 milionů korun, takže vedení jednoho objektu v registru vycházelo za rok 2016 po přepočtu přibližně na 27 tisíc korun.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

V roce 2017 zadali veřejní investoři dodavatelům dvakrát více zakázek než v předchozím roce
20.2.2018
Od ledna do prosince 2017 bylo konkrétním firmám zadáno...
Taktika ministra Ťoka: mýtný systém by měl časem převzít stát
13.2.2018
Resort dopravy se 8. března chystá otevřít obálky s...
ÚOHS pokutoval resort financí za nestandardně zadaný tendr na rozvoj ARES
12.2.2018
Ministerstvo financí dostalo od Úřadu pro ochranu...
Stát koketuje s myšlenkou odkoupit podíl ve firmě Kapsch
31.1.2018
Spory o rozšíření kamionového mýta na silnice první...
Náklady na mýtný systém jsou podle NKÚ příliš vysoké
9.1.2018
Skoro třetinu peněz vybraných v Česku v letech 2007 až...

Diskuse

comments powered by Disqus