Domů Články Datové schránky po 10 letech: 700 milionů zpráv a nárůst uživatelů

Datové schránky po 10 letech: 700 milionů zpráv a nárůst uživatelů

Před deseti lety, 1. listopadu 2009, spustilo Ministerstvo vnitra (MV) ostrý provoz datových schránek. Od té doby informační systém neustále vylepšuje, a přispívá tak k efektivnějšímu fungování veřejné správy. V letošním roce došlo hned k několika úpravám, zejména k napojení informačního systému datových schránek na národní identitní autoritu, což umožnilo přihlašování eObčankou. Datové schránky také dostaly novou podobu, která zjednodušila jejich ovládání jak z počítače, tak z tabletu či mobilu. V červnu 2019 MV představilo mobilní aplikaci Mobilní klíč, která umožňuje jednoduché přihlášení a bezpečné využívání datové schránky z mobilu, bez nutnosti zadávat složitá hesla.

Datové schránky umožňují občanům, podnikatelům i firmám posílat úřadům i od nich přijímat oficiální úřední korespondenci online

"Letos v lednu jsme řešili, že tento klíčový komunikační nástroj digitalizace nechtějí lidé využívat. Dnes už díky zlepšení uživatelského prostředí přibývá měsíčně přes 5000 občanů i podnikatelů, kteří si datovku zřídí dobrovolně," uvedl ministr vnitra Jan Hamáček s tím, že zásadní pro rozvoj datových schránek bylo také napojení na Portál občana a eObčanku.

Od roku 2009 se na fungování systému podílí také Česká pošta

"Česká pošta je hrdým provozovatelem datových schránek. Má vybudované technologické a odborné personální zázemí. Její role v celém systému datových schránek je pro tento typ komunikace zcela zásadní. Za deset let bylo posláno 700 milionů datových zpráv. To sice způsobuje úbytek poslaných doporučených dopisů, ale nemůžeme se tvářit, že se stále jezdí na koních a svítí loučemi. Technologie jdou dopředu a Česká pošta s vývojem drží krok," říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

Do budoucna připravuje MV dle náměstka Strouhala možnost zřízení datových schránek z Portálu občana plně dálkovým přístupem a okamžitě prostřednictvím eObčanky. Dosud bylo možné schránku zřídit pouze prezenční účastí na kontaktním místě veřejné správy nebo odesláním ověřené žádosti.

Nově tedy bude možné na dálku zřídit datovou schránku na žádost fyzické osobě a podnikající fyzické osobě, znepřístupnit schránku na vlastní žádost, opětovně zpřístupnit schránku či požádat o vydání nových přístupových údajů.

Zdroj: mvcr.cz

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Sněmovna schválila návrh zákona o právu na digitální služby
11.11.2019
Sněmovna v pátek ve třetím čtením schválila zásadní...
Občanský průkaz by podle vnitra nově měly mít děti již od šesti let
1.11.2019
Ministerstvo vnitra zpracovává nový zákon o občanských...
Ministerstvo vnitra zahájilo reformu volebních zákonů, je to krok k elektronickým volbám?
23.10.2019
Ministerstvo vnitra připravilo nový zákon o správě...
Chystá se plánovaný 5 denní "blackout" systému Czech POINT
17.10.2019
Od pátku 25. října od 20.00 hodin do úterý 29. října...
ICT Unie spustila skupinu pro přípravu nasazení zákona o právu na digitální službu
14.10.2019
Lobbistická organizace ICT Unie vytvořila novou...

Diskuse

comments powered by Disqus