Domů Články Digitální veřejné služby v Česku podle DESI, i přes mírný pokrok jsme na chvostu Evropy

Digitální veřejné služby v Česku podle DESI, i přes mírný pokrok jsme na chvostu Evropy

Evropská komise vydala takzvaný Index digitální ekonomiky a společnosti (DESI) 2018 pro Českou republiku. Zpráva DESI sleduje pokrok, jehož členské státy dosáhly v oblasti digitalizace. V oblasti Digitálních veřejných služeb učinila ČR sice největší pokrok, přesto ve všech ukazatelích za průměrem EU stále zaostává. Míra on-line kontaktu mezi orgány veřejné moci a občany je tak jedna z nejnižších v EU. I přes nárůst u všech ukazatelů zůstává výsledek (50,2) českého ukazatele pro digitální veřejné služby pod průměrem EU (57,5). ČR tak obsadila 22. místo mezi státy EU, což představuje pouze mírné meziroční zlepšení.

ČR stále zaostává v míře použití služeb elektronické veřejné správy

Přestože se v roce 2017 zvýšil objem údajů předvyplněných v on-line formulářích veřejných služeb i podíl administrativních kroků souvisejících s významnými životními událostmi, které lze provádět on-line, používání služeb elektronické veřejné správy značně zaostává za průměrem EU.

V roce 2017 byly přijaty dva zákony o bezpečném přístupu ke službám elektronické veřejné správy

Jedná se o zákon o elektronické identifikaci a zákon o občanských průkazech. Jelikož umožňují on-line identifikaci občanů, mají potenciál k posílení služeb elektronické veřejné správy a mohou pomoci podpořit rozvoj digitální společnosti nad rámec veřejné správy. Vnitrostátní elektronická identifikace, která by měla být klíčovým předpokladem pro využívání služeb elektronické veřejné správy, se má začít zavádět v červenci 2018.

"Vláda dále plánuje spustit interaktivní občanský portál, který bude sloužit jako vnitrostátní místo přístupu k personalizovaným službám elektronické veřejné správy. Za účelem zlepšení přístupnosti probíhá klasifikace dostupných veřejných digitálních služeb (přibližně 700), na niž naváže jejich katalogizace. To by mělo zvýšit povědomí o službách elektronické veřejné správy ze současné nízké úrovně, která je jednou z překážek, jež brání jejich širšímu využívání. Pracuje se rovněž na zlepšení interoperability infrastruktury elektronické veřejné správy, což by mělo pomoci s vyřešením fragmentace služeb a databází.", cituje se ve zprávě DESI pro Českoou repbliku.

Přes mírný pokrok z 23. na 22. místo, ke kterému došlo za poslední rok jak na straně poptávky, tak na straně nabídky služeb elektronické státní správy, zaostávají české digitální veřejné služby z hlediska výsledků stále za průměrem EU. Kroky přijaté Českou republikou s cílem zlepšit dostupnost, kvalitu a propagaci služeb elektronické veřejné správy by mohly pomoci situaci v této oblasti zlepšit.

Zdroj: DESI

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Praha dohání ostatní města, spouští systém, který nabídne Lítačku v mobilu či aplikaci na hledání parkování
21.6.2018
Praha spouští digitální platformu Golemio, přes kterou...
EU bude hlasovat o „cenzuře internetu“
21.6.2018
Právní výbor Evropského parlamentu schválil podle...
Dotační blamáž EU: První kolo dotací WiFi4EU se ruší kvůli techinckým chybám
19.6.2018
Evropská komise vyhlásila první výzvu v rámci projektu...
MPSV představilo Strategii rozvoje ICT resortu MPSV pro období 2018-2022
14.6.2018
Server eGov.cz má k dispozici materiál Ministerstva...
Vláda zítra projedná novelu zákona o EET
12.6.2018
Ministerstvo financí předkládá na zítřejší jednání...

Diskuse

comments powered by Disqus