
Kraje a obce vyzývají ministerstvo dopravy, aby zrušilo nebo změnilo tendr na provoz mýtného systému. Vadí jim, že jeho součástí je zpoplatnění řady úseků silnic prvních tříd. Resort dopravy už za pár dní svolává pracovní skupinu, která má situaci řešit.
Vloni směřoval dopis k ministrovi, letos i k premiérovi
Obce na Strakonicku totiž bojují proti tomu, aby tamní silnice první třídy patřila mezi ty, na kterých se má platit mýto. Dopady pro ostatní obce by prý byly dramatické. „Naženou se nám sem kamiony, je to úplně kontraproduktivní,“ konstatuje podle ČT24 starosta Strakonic Břetislav Hrdlička (Strakonická Veřejnost).
Zpoplatnění téměř 900 kilometrů silnic 1. tříd je součástí tendru na mýtný systém. Nejdelší je 101 kilometr dlouhý úsek z Českých Budějovic do Havlíčkova Brodu. Přes dva kraje. A právě ani sama hejtmanství si nejsou jistá, jestli se vybírání mýta na těchto úsecích vyplatí. I ony proto apelují na ministra, aby konal.
„Je jasné, že to musí mít v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, ale znovu říkám, je to jejich kompetence a měli brát na zřetel, že kraje jsou proti rozšíření mýta,“ uvedla podle ČT hejtmanka Karlovarského kraje, šéfka Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO).
Výhrady zaznívají i od starostů
Svaz měst a obcí si také myslí, že tendr by se měl zrušit nebo alespoň výrazně upravit. „Adresovali jsme jim žádost, aby to přehodnotili, podpořili jsme i petici, kterou v této věci připravila občanská iniciativa,“ vysvětluje výkonný ředitel Svazu měst a obcí Pavel Drahovzal.
Expertní tým se sejde už příští týden. Jeho názory zajímají i šéfa resortu Ťoka. Sice zmiňuje možnost zrušení tendru, ale neví, co by následovalo.
Spor o mýto je i sporem uvnitř hnutí ANO
Proti svému ministrovi jdou nejen hejtmani, ale i někteří poslanci. Podle místopředsedy hospodářského výboru Martina Kolovratníka (ANO) případné zrušení tendru v tomto období nemůže zrušit výběr mýtného systému po roce 2019.
Zdroj: CT24