Domů Články Města, která mají docházkovou evidenci úředníků dostupnou on-line, porušují práva zaměstnanců i GDPR

Města, která mají docházkovou evidenci úředníků dostupnou on-line, porušují práva zaměstnanců i GDPR

Přítomnost úředníka v úřadu zveřejnění jeho docházkové evidence on-line nezaručuje, vyřízení záležitosti občana rovněž ne. Divák, který sleduje on-line, kdo jmenovitě je nebo není přítomen na pracovišti úřadu, se ze zveřejněných seznamů nedozví nic o důvodech nepřítomnosti lidí. Situací zaměstnanců městských úřadů , jejichž docházka z elektronické evidence je vysílána on-line neurčitému okruhu diváků na internetu, se zabýval Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚUOÚ). A častou praktiku městských úřadů ÚOOÚ jednoznačně odsoudil.

„Úřad se v návaznosti na podnět, který obdržel, zabýval postupem města, které na svých webových stránkách zveřejňuje informace o přítomnosti zaměstnanců městského úřadu na pracovišti. To vše s odkazem na zajištění transparentnosti činnosti města a dostupnosti služeb občanům. V tomto konkrétním případě je vedle standardních informací o úředních hodinách a úředních osobách na webu zveřejněn jmenný seznam zaměstnanců městského úřadu s ukazatelem přítomnosti každé jednotlivé osoby na pracovišti (barevně je odlišeno, kdo je přítomen a kdo není) na základě informací automaticky přebíraných z docházkového systému,“  informoval v šetření ÚOOÚ.

Podle ÚOOÚ jsou informace o přítomnosti úředníků nadbytečné

"Je nepochybně povinností obce zajistit veřejnou službu občanům, tj. výkon zákonem svěřené agendy, a to v úředních hodinách, které obec stanoví. Současně je nezbytné zajistit zastupitelnost odpovědných osob a informovat veřejnost o tom, kdy a jakým způsobem může vyřídit své záležitosti. Takto stanovený účel – informování veřejnosti o dostupnosti služeb – však lze primárně naplnit i bez zpracování osobních údajů z docházkových a personálních systémů, tedy bez zásahu do práva na ochranu soukromí zaměstnanců obce. K naplnění tohoto účelu zcela postačí informace, která oddělení či odbory jsou kompetentní k vyřízení určitého typu podání či žádosti. Naopak, nezbytné již nejsou informace o přítomnosti konkrétních zaměstnanců zařazených do těchto útvarů.", uvedl dále ÚOOÚ.

Zveřejnění informace o přítomnosti zaměstnance navíc nevede k vyšší informovanosti veřejnosti. Občan z uvedeného pouze zjistí, že konkrétní zaměstnanec je v danou chvíli přítomen v zaměstnání. Systém ovšem nezaručuje přítomnost zaměstnance po celou pracovní dobu, resp. po dobu úředních hodin, kdy se občané na úřad obracejí. Na základě výše uvedeného zjištění je pak dle Úřadu opodstatněný závěr, že předmětné zpracování osobních údajů představuje nedůvodný zásah do práv subjektů údajů (zaměstnanců) na ochranu jejich osobního a soukromého života a není proto v souladu se základními zásadami vyjádřenými v čl. 5 obecného nařízení o ochraně osobních údajů.

Zdroj: ÚOOÚ

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

ÚOOÚ zahltily stížnosti, od zavedení GDPR jich přišlo přes šest stovek
16.7.2018
Přes šest stovek stížností poslali Úřadu pro ochranu...
Dosavadní účet za GDPR - stát zatím vydal za zavádění pravidel přes 12 miliard
10.7.2018
Úřady státu, krajů a obcí spolu s nemocnicemi či...
Evropské nařízení GDPR o ochraně osobních údajů si Česko chce změkčit
8.6.2018
Evropské nařízení o ochraně osobních údajů GDPR počítá...
Města dají za pověřence GDPR desítky tisíc, není to zbytečné?
7.6.2018
Řadě institucí a firem, které pracují s osobními daty...
Pražský magistrát dal osm milionů korun za konzultace ohledně GDPR
28.5.2018
Pražský magistrát zaplatil za konzultace v souvislosti...

Diskuse

comments powered by Disqus