Domů Články Podle NKÚ byl systém na výplatu dávek proti původním předpokladům pětkrát dražší

Podle NKÚ byl systém na výplatu dávek proti původním předpokladům pětkrát dražší

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na přínosy a náklady zřízení nového informačního systému pro výplatu sociálních dávek, který naběhl do ostrého provozu od začátku roku 2012. Původně měly stát licence k produktům Microsoft na zajištění informačního systému na výplatu dávek 435 milionů korun, podepsáním osmi dodatků ke smlouvám se však cena postupně zvýšila až na 2 miliardy. MPSV navíc podcenilo rizika, která s sebou změna ICT řešení pro výplatu dávek nesla a systém výplaty dávek nepadl jen díky mimořádnému nasazení zaměstnanců Úřadu práce.

Z původního systému pro výplatu dávek Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) stále využívá zejména aplikační programové vybavení pro výplatu státní sociální podpory. Za to MPSV zaplatilo v kontrolovaných letech 2011 a 2012 celkem 681 milionů korun.

Cena služeb díky 8 dodatkům vzrostla pětinásobně

K zajištění nového systému využilo MPSV rámcovou smlouvu, kterou uzavřelo Ministerstvo vnitra s poskytovatelem licencí k produktům Microsoft. Ministerstvo vnitra na základě této rámcové smlouvy uzavřelo s poskytovatelem 15. července 2011 prováděcí smlouvu ve prospěch MPSV. Na základě této smlouvy mělo MPSV uhradit 435 milionů korun.

K prováděcí smlouvě bylo ale postupně uzavřeno osm dodatků, kterými se smluvní cena zvýšila na 2 miliardy korun. Služby měly podle prováděcí smlouvy stát jen 107 milionů korun. Dodatky se ale jejich cena zvýšila na 1,6 miliardy korun. Cena služeb tak pětinásobně převyšuje cenu samotných licencí. Prováděcí smlouvu MPSV uzavřelo do konce roku 2015. Do konce roku 2012 na jejím základě zaplatilo 825 milionů korun.

MPSV podcenilo připravy na zavádění nového ICTinformační a komunikační technologie
řešení

MPSV podcenilo rizika, která s sebou změna ICTinformační a komunikační technologie
řešení pro výplatu dávek nesla. Agendové aplikace dodavatel předal a uvedl do provozu v době od 29. prosince 2011 do 1. ledna 2012. Ministerstvo smluvně neošetřilo testování nových agendových aplikací. Jejich testování tak fakticky probíhalo současně s ostrým provozem. Ministerstvo smluvně nezajistilo ani proškolení uživatelů nových aplikací.

Systém výplaty dávek nepadl jen díky mimořádnému nasazení zaměstnanců Úřadu práce

V důsledku toho vyřízení jedné žádosti v prvních dvou měsících provozu nového systému trvalo mnohonásobně delší dobu než před jeho spuštěním. O nepřipravenosti aplikací svědčí i vysoká frekvence nasazování nových verzí a časté odstraňování chyb v prvních osmi měsících ostrého provozu systému. Například u aplikace Hmotná nouze byly do pilotního provozu nasazovány nové funkcionality v průměru jedenkrát za pět a půl dne, chyby pak byly opravovány v průměru každé dva dny. Podle NKÚ systém výplaty dávek zůstal v chodu jen díky mimořádnému nasazení zaměstnanců Úřadu práce ČR, o čemž svědčí i nárůst přesčasových hodin. Zatímco v roce 2011 pracovali přesčas celkem 21 tisíc hodin, o rok později odpracovali 232 tisíc přesčasových hodin.

Zdroj: NKÚ

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Chystá se plánovaný 5 denní "blackout" systému Czech POINT
17.10.2019
Od pátku 25. října od 20.00 hodin do úterý 29. října...
Kroky v projektu eNeschopenky probíhají podle schváleného harmonogramu
7.10.2019
Spuštění eNeschopenky je pro Ministerstvo práce a...
Podle ministra vnitra se pošty v malých obcích rušit nebudou
26.9.2019
Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) se sešel s předsedou...
Hackathon opět propojil otevřená data do zajímavých aplikací
17.9.2019
Rekordní počet institucí se letos zapojilo do třetího...
Přípravy na spuštění projektu elektronické neschopenky podle MPSV pokračují
5.9.2019
Datum spuštění projektu elektronické neschopenky...

Diskuse

comments powered by Disqus