Domů Články Podle NKÚ byl systém na výplatu dávek proti původním předpokladům pětkrát dražší

Podle NKÚ byl systém na výplatu dávek proti původním předpokladům pětkrát dražší

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na přínosy a náklady zřízení nového informačního systému pro výplatu sociálních dávek, který naběhl do ostrého provozu od začátku roku 2012. Původně měly stát licence k produktům Microsoft na zajištění informačního systému na výplatu dávek 435 milionů korun, podepsáním osmi dodatků ke smlouvám se však cena postupně zvýšila až na 2 miliardy. MPSV navíc podcenilo rizika, která s sebou změna ICT řešení pro výplatu dávek nesla a systém výplaty dávek nepadl jen díky mimořádnému nasazení zaměstnanců Úřadu práce.

Z původního systému pro výplatu dávek Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) stále využívá zejména aplikační programové vybavení pro výplatu státní sociální podpory. Za to MPSV zaplatilo v kontrolovaných letech 2011 a 2012 celkem 681 milionů korun.

Cena služeb díky 8 dodatkům vzrostla pětinásobně

K zajištění nového systému využilo MPSV rámcovou smlouvu, kterou uzavřelo Ministerstvo vnitra s poskytovatelem licencí k produktům Microsoft. Ministerstvo vnitra na základě této rámcové smlouvy uzavřelo s poskytovatelem 15. července 2011 prováděcí smlouvu ve prospěch MPSV. Na základě této smlouvy mělo MPSV uhradit 435 milionů korun.

K prováděcí smlouvě bylo ale postupně uzavřeno osm dodatků, kterými se smluvní cena zvýšila na 2 miliardy korun. Služby měly podle prováděcí smlouvy stát jen 107 milionů korun. Dodatky se ale jejich cena zvýšila na 1,6 miliardy korun. Cena služeb tak pětinásobně převyšuje cenu samotných licencí. Prováděcí smlouvu MPSV uzavřelo do konce roku 2015. Do konce roku 2012 na jejím základě zaplatilo 825 milionů korun.

MPSV podcenilo připravy na zavádění nového ICTinformační a komunikační technologie
řešení

MPSV podcenilo rizika, která s sebou změna ICTinformační a komunikační technologie
řešení pro výplatu dávek nesla. Agendové aplikace dodavatel předal a uvedl do provozu v době od 29. prosince 2011 do 1. ledna 2012. Ministerstvo smluvně neošetřilo testování nových agendových aplikací. Jejich testování tak fakticky probíhalo současně s ostrým provozem. Ministerstvo smluvně nezajistilo ani proškolení uživatelů nových aplikací.

Systém výplaty dávek nepadl jen díky mimořádnému nasazení zaměstnanců Úřadu práce

V důsledku toho vyřízení jedné žádosti v prvních dvou měsících provozu nového systému trvalo mnohonásobně delší dobu než před jeho spuštěním. O nepřipravenosti aplikací svědčí i vysoká frekvence nasazování nových verzí a časté odstraňování chyb v prvních osmi měsících ostrého provozu systému. Například u aplikace Hmotná nouze byly do pilotního provozu nasazovány nové funkcionality v průměru jedenkrát za pět a půl dne, chyby pak byly opravovány v průměru každé dva dny. Podle NKÚ systém výplaty dávek zůstal v chodu jen díky mimořádnému nasazení zaměstnanců Úřadu práce ČR, o čemž svědčí i nárůst přesčasových hodin. Zatímco v roce 2011 pracovali přesčas celkem 21 tisíc hodin, o rok později odpracovali 232 tisíc přesčasových hodin.

Zdroj: NKÚ

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Senát schválil odklad e-neschopenky, čeká se už jen na podpis prezidenta
13.6.2019
Senátoři včera schválili odklad startu projektu...
Ministryně Maláčová jmenovala nové náměstky, náměstkem pro ICT bude Jan Baláč
4.6.2019
Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD)...
Starostové se podle Hamáčka nesmí topit v záplavě úředních dokumentů, co plánuje zlepšit?
27.5.2019
Ministr vnitra Jan Hamáček se shodl se starosty na...
Spuštění plně funkční eNeschopenky je plánováno od příštího roku
15.5.2019
Zcela zásadním způsobem se má změní vyřizování pracovní...
Druhá výzva iniciativy WiFi4EU bude otevřena od 4. do 5. dubna 2019
3.4.2019
Iniciativa WiFi4EU otevírá druhou výzvu pro orgány...

Diskuse

comments powered by Disqus