Domů Články Systém včasného přivolání pomoci eCall se naostro spustí od 1. dubna

Systém včasného přivolání pomoci eCall se naostro spustí od 1. dubna

Systém automatického tísňového volání (eCall) se od 1. dubna oficiálně spouští do ostrého provozu. Od tohoto data mají výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních automobilů a nákladní vozidel do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh. Mobilní operátoři se měli na spuštění systému eCall připravit do října loňského roku. Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie. Tento systém byl budován ke zrychlení doby mezi ohlášením, že se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo.

„Podle statistik zemře v ČR ročně 5 až 10 lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jedná se především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ řekl Tomáš Neřold pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Ministerstvo dopravy stálo u zrodu projektu eCall a iniciovalo v rámci Evropské unie zapojení složek IZS do tohoto systému

V České republice MD koordinovalo výzkumné práce i samotnou realizaci projektu. Ministerstvo systém eCall od roku 2005 podpořilo částkou téměř 30 milionů Kč. Zajímavostí je, že předchůdce dnešního eCallu vznikal v Československu už v 70. a 80. letech pod názvem AUTOVOC. Tehdejší systém pracoval na bázi radiového spojení.

Jak eCall funguje?

Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112. Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posuzuje danou situaci a následně vysílá záchranné složky dle potřeby. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.

Zdroj: mdcr.cz

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Příprava mýtného systému pokračuje i přes zákaz antimonopolního úřadu
16.10.2019
Ministr dopravy Vladimír Kremlík seznámil vládu s...
Ministerstvo dopravy kvůli mýtnému podalo rozklad na ÚOHS
10.10.2019
Ministerstvo dopravy podalo rozklad proti rozhodnutí,...
Nový mýtný systém se spustí od 1. prosince letošního roku
23.9.2019
Společnost CzechToll na konci minulého týdne předala 40...
Kasační stížnost ÚOHS na mýtný tendr uspěla, další prohra pro Kapsch
19.9.2019
Nejvyšší správní soud včera vydal rozsudek, kterým...
Přípravy na zavadení elektronických dálničních známek pokračují
9.9.2019
Ministr dopravy Vladimír Kremlík a ředitel Státního...

Diskuse

comments powered by Disqus