Domů Články Systém včasného přivolání pomoci eCall se naostro spustí od 1. dubna

Systém včasného přivolání pomoci eCall se naostro spustí od 1. dubna

Systém automatického tísňového volání (eCall) se od 1. dubna oficiálně spouští do ostrého provozu. Od tohoto data mají výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních automobilů a nákladní vozidel do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh. Mobilní operátoři se měli na spuštění systému eCall připravit do října loňského roku. Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie. Tento systém byl budován ke zrychlení doby mezi ohlášením, že se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo.

„Podle statistik zemře v ČR ročně 5 až 10 lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jedná se především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ řekl Tomáš Neřold pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Ministerstvo dopravy stálo u zrodu projektu eCall a iniciovalo v rámci Evropské unie zapojení složek IZS do tohoto systému

V České republice MD koordinovalo výzkumné práce i samotnou realizaci projektu. Ministerstvo systém eCall od roku 2005 podpořilo částkou téměř 30 milionů Kč. Zajímavostí je, že předchůdce dnešního eCallu vznikal v Československu už v 70. a 80. letech pod názvem AUTOVOC. Tehdejší systém pracoval na bázi radiového spojení.

Jak eCall funguje?

Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112. Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posuzuje danou situaci a následně vysílá záchranné složky dle potřeby. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.

Zdroj: mdcr.cz

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Senátoři včera schválili elektronické dálniční známky od roku 2021
15.8.2019
Změnu zákona, která to umožní, ve středu schválil i...
Na Portálu občana zjistíte, kdy Vám propadne řidičský průkaz
9.8.2019
Ministerstvo dopravy upozornilo, že od začátku...
Kapsch podal na antimonopolní úřad již třetí žalobu, proč se ÚOHS odmítl zabývat předchozími žalobami?
30.7.2019
Společnost Kapsch podala další žalobu na Úřad pro...
Česko možná od roku 2021 zavede elektronické dálniční známky
15.7.2019
Motoristé by měli od roku 2021 používat elektronické...
Kapsch může provozovat mýtné do konce roku, podle soudu jde o veřejný zájem
2.7.2019
Dodatek ke smlouvě na provoz mýtného z roku 2016 sice...

Diskuse

comments powered by Disqus