Domů Články Velké digitální firmy jako Google nebo Facebook budou muset v Česku platit digitální daň

Velké digitální firmy jako Google nebo Facebook budou muset v Česku platit digitální daň

Vláda na dnešním jednání v pondělí 18. listopadu 2019 rozhodla, že Parlamentu navrhne schválit nový zákon zavádějící sedmiprocentní digitální daň. Novou digitální daň ve výši sedmi procent by podle vládního návrhu zákona o dani z digitálních služeb měly platit velké firmy, které sice nemají v České republice sídlo či pobočku, ale prostřednictvím digitální ekonomiky tu dělají byznys.

Zdanění by mohlo přijít v průběhu roku 2020

Zdaněnými digitálními službami by se od roku 2020 měly stát cílené reklamní kampaně, využití mnohostranného digitálního rozhraní a prodej dat o uživatelích. Daň budou platit firmy s globálními výnosy přesahujícími 750 milionů eur, nebo které takového výnosu dosahují samy, které současně vyinkasovaly za zdanitelné služby na území České republiky minimálně 100 milionů korun.

Platnost zákona má být omezena do roku 2024, protože česká vláda předpokládá, že do té doby dojde na úrovni Evropské unie či OECD ke globální dohodě o zdanění provozovatelů digitálních služeb.

Ministerstvo financí předpokládá, že státní pokladna z nové daně utrží 2,4 až 6,6 miliardy korun ročně

„Jedná se o vyrovnávací daň, která napravuje současnou nerovnováhu. Internetoví giganti u nás neplatí daně v míře, která by odpovídala ostatním firmám v České republice, což je nefér. Dlouhodobě podporujeme nalezení společného mezinárodního řešení. Jednání na úrovni EU a OECD však bohužel ještě nějakou dobu potrvají. Protože ale nemůžeme dál vyčkávat a sledovat nerovné soutěžení globálních gigantů s ostatními podnikateli, přicházíme s vlastní úpravou dočasné digitální daně do doby, než se mezinárodní kompromis podaří najít,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.

Cílem návrhu zákona je narovnání podnikatelského prostředí v odvětví digitálních služeb mezi společnostmi založenými na tzv. tradičních modelech a společnostmi založenými na digitálních modelech. Předloha vychází z původního evropského (unijního) konceptu návrhu směrnice o DST. Návrh zavádí 7% daň u společností se stanovenými prahy ve třech vybraných oblastech. Jedná se o umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní, využití mnohostranného digitálního rozhraní a poskytnutí dat o uživatelích.

Digitální daň se bude přitom vztahovat na tyto zdanitelné služby pouze za předpokladu, že u nich bude překročena u daného plátce minimální hranice pro jejich zdanění. Tou je v případě provedení cílené reklamní kampaně úhrn úplat za danou službu na území ČR ve výši převyšující 5 mil. Kč. Mnohostranného digitálního rozhraní se zase bude digitální daň týkat tehdy, pokud bude mít toto rozhraní více než 200 000 uživatelských účtů. Minimální hranice pro poskytnutí dat o uživatelích bude také více než 5 mil. Kč.

Zdroj: vlada.cz

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Rozhodnutí o zákazu plnění smlouvy na nové mýto se ruší, ÚOHS tak vyhrál spor
5.12.2019
Nejvyšší správní soud dnes zrušil rozsudek Krajského...
Práce na eNeschopence pokračují podle harmonogramu, termín spuštění se blíží
4.12.2019
Na Ministerstvu práce a sociálních věcí (MPSV) se...
Projekty financované z IROP získaly ocenění v soutěži Egovernment The Best 2019
2.12.2019
Jedním ze specifických cílů, kam směřuje podpora z...
NKÚ: Navzdory velkým investicím státu se rozvoj eGovernmentu posouvá jen pomalu. Nedaří se dosáhnout ani průměru EU.
28.11.2019
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) vydává souhrnnou zprávu o...
Sněmovnu čeká hlasování o zásadních digitálních zákonech či o rozpočtu
27.11.2019
Tento týden bude ve sněmovně ve znamení stěžejních...

Diskuse

comments powered by Disqus